Thursday 8 March 2012

PCOS

13/2/2012  : first appointment aku kat DEMC. Actually nak amik ubat turun darah sbb dah lebih 3 bulan aku tak period. Mase aku pegi satu klinik private last month, Dr. nyer siap mentioned lagi awak tak period setahun baru saya bagi ubat turun darah. Aku pun percaya lar kan dah doctor cakap camtu kan. Tetibe aku boleh tergerak pulak nak test DEMC..sbb aku confirm aku x pregnant. So mase jumpe Dr. Masita kat sini, die pun bagi lar aku provera 5mg and buat check up horman aku...Dalam mase yang same dr. cakap rahim aku normal dan tak bengkak. Tapi result hormone kene tunggu dalam 2 minggu lagi. Dalam pada masa nie, aku tgk dah lebih 10 hari aku tak period pun- mase hari ke 7 baru kuar satu jalur period setiap hari…herm..risau gak lar kan ape lar aku sakit nie kan…

29/2/2012 : Mase aku jumpe Dr. Masita sblm nie die transfer kes aku kat Dr.Zamri. 29/2 ni first appointment aku ng Dr. Dr bg explanation yg die suspect aku PCOS. Coz tandenya memang dah ade- berat badan naik after kawin, irregular period, rambut senang gugur, etc…yang menguatkan lagi statement sbb result hormone aku – hormon endrogen 5x lebih tinggi dari horman estrogen...Aku aku rase mmg confirmla aku penghidap pcos. Mase appointment nie Dr. bg aku makan Duphaston – 1 March aku trus period cam biase. Lagi, dr bg aku glucophage + DHEA. Dr. Zamri punye explanation ttg pcos nie mmg detail and rase kagum dengan penerangan die…Tapi jauh dalam sudut hati aku – aku rase sedih dan sayu ade penyakit nie.. ~~~~~~>Oleh sbb aku dah period – hari ke 2/3 period diorang mintak aku datang balik kat demc

2/3/12 : Dr. mintak datang 13/3/2012 nie untuk cek telur aku. Kalo ikutkan explanation dr. time 13/2 nie dr akan ukur size telur aku sama ade matang atau tak. Mungkin die nak tgk kesesuaian chlomophine nie dgn aku. Dr explain ubat yg di amik ni mungkin sesuai atau tak dgn badan seseorang. Sbb tue dr kene test dgn lower dose first. Setahu aku, kalo amik ghoxxx nie kosnye memang mahal sket and mungkin boleh jadi twins.. Kat bwah nie list fungsi ubat2 yang aku amik.

Duphaston – turun kan darah bagi yang nak period. Tapi kuatkan rahim bg yang pregnant
Chlomophine – rangsang pembentukan telur supaya matang. ( 2x sehari – 5 hari)
Glucophage – untuk reduce kan insulin dalam badan. Setiap penghidap pcos ade kandungan insulin yang tinggi so boleh menyebabkan kencing manis, diabetis dan darah tinggi. So, glucophage nie untuk reduce kan insulin dalam badan. Ddn kate lain – kurangkan berat badan anda. ( 1 x sehari – 30 hari). Dr cakap patient mungkin akan rase muntah2 atau pening – so far aku simptom2 nie
DHEA – untuk hasilkan kualiti telur yang baik dan bermutu ( makan time malam) ( 1 x sehari – 30 hari)

Sekarang aku dah makan ubat chlomophine nie dah abis. Aku berharap dan berdoa agar telur aku nie dapat matang dan dalam keadaan yang sesuai untuk ovulate. Ya Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang – Makbulkanlah doa hambamu ini Ya Allah – hadirkan zuriat di dalam hidup hambamu ini untuk menjadi peneman hidup hambamu ini Ya Allah. Setiap kali aku bace kisah orang lain yang mengidap pcos cam aku ni aku rase sangat2 bersyukur…memang sume orang ade ujian masing2 aku pun tak terlepas dari ujian nie..Ujian masih belum dikurniakan anak2…Namun, aku sentiasa berazam dan hendak mencuba sedaya aku untuk melakukan yang terbaik buat kami…

No comments:

Post a Comment