Thursday 8 November 2012

PCOS

Ape itu PCOS? Semenjak dari zaman aku belajar mmg aku tak penah amik tahu pasal infertility ni…Even aku tak penah terbayang nak buat pap smear walaupun mak mertua aku cakap tak sakit lar buat pap smear tue..Pap smear tu penting nak detect same ade kite ade kanser serviks atau tak..Ops lari topic pulak..hari ni aku nak discuss pasal PCOS atau its stand for polycystic ovarian syndrome. First time, aku diagnosed menghidap PCOS secare clinically mase aku buat hormone check up + TVS dekat DEMC tahun 2012. Sblm tu, tahun 2011 aku penah bgtau sorang doc. kat klinik swasta ni yang aku suspect aku PCOS melalui pembacaan aku lar kan..sbb paling utame period aku mmg tak consistent especially lepas kawin…kejap 45 hari, kejap 2 bulan, paling teruk 3 bulan..waaa…After that, the doc refer aku kat satu hosp. swasta ni mintak buat scan…tapi bukan v-scan (tvs) scan kat bladder + uterus secara luaran..& after that, report mentioned takde ape2…so aku yang tak tahu sgt pasal bende2 ni mmg assume takde ape lar kan...aduh, aku pun tak paham macam mana doc nak tau aku ade PCOS ke tau kalo tak buat v-scan (tvs) + hormone check up…(ni kes pertama)

After miscarriage aku perasan yang period aku still lagi irregular..So aku start membuat pembacaan dan aku confirmed yang aku mmg ade PCOS. Disebabkan aku tak puas hati aku buat appointment kat DEMC nak further check up betul ke aku ade PCOS nie..tapi sblm tue, aku penah pegi lagi satu klinik swasta sbb period aku dah 3 bulan delay (UPT plak –ve), doc tu siap mentioned awak tak period setahun pun saye takkan bagi ubat..nothing to worry….kes kedua dimana doc cakap takpe awak takde masalah tak period pun….BUT the truth is mmg seseorang itu dikategorikan sbg bermasalah sekiranya period die irregular..normal cycle is 28-33 days…kalo dah 2-3 bulan tu mmg kene check lar..So, untuk kawan2 yang penah pegi check up sbb irregular period tapi doc cakap takde ape..better kite cube dapatkan opinion dari 2-3 doctor sblm kite buat ape2 conclusion.

Setakat ini, kajian klinikal tidak menunjukkan sebarang bukti bagaimana seorang itu boleh mendapat PCOS. Namun pakar berpendapat, faktor genetic dan persekitaran turut menjadi penyumbang kepada PCOS. PCOS terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon seseorang. Bagi pengidap PCOS, ovarinya menghasilkan lebih byk hormone androgen (male hormone) dari normal. Peningkatan aras hormone androgen ini boleh menyebabkan gangguan untuk telur develop & ovulate (telur menjadi tidak matang – byk  saiz kecil2 & tidak menetas pada waktu yang sepatutnya). Di bawah ni menunjukkan perbezaan wanita dengan normal ovary & wanita yang mengidap PCOS.



Ok..nt aku sambung entry pasal insulin yang menjadi contributor pada PCOS..

No comments:

Post a Comment